Comunicare

Toamna trecută, Raiffeisen Bank invitase la Mamaia pe unii dintre cei mai buni antreprenori din zona de sud-est a României (clienți ai săi), la un seminar despre promovarea afacerilor. Am fost unul dintre traineri, pe subiecte de Social Media.
În timp ce-mi țineam prezentarea, o doamnă m-a întrerupt: „Poate, totuși, ne explicați și nouă ce este acela hashtag”.

Doamna, la vreo 30 de ani, are o afacere prosperă, produce anual multe milioane de euro, are angajați și taxe de plătit și, absolut de înțeles, online-ul nu era tocmai o prioritate a dânsei.

După stupefacția de moment, a urmat declicul: când avem o minimă competență în domeniu, ne închipuim că e musai ca toți cei cărora le vorbim să înțeleagă/să știe la ce ne referim. În realitate, se prea poate să vorbim o păsărească tehnică, dacă avem în față un public nou.

De aceea, mi se par utile observațiile celebrului psiholog de la Harvard Steven Pinker, despre greșeala #1 în Comunicare.

În cartea sa The Sense of Style: The Thinking Person’s Guide to Writing in the 21st Century, Steven Pinker spune că cea mai mare dificultate pentru o comunicare clară și eficientă este fenomenul „ the curse of knowledge”, pe care l-aș traduce, mai relaxat, prin „handicapul cunoașterii”.
Ce înseamnă aceasta: cunoștințele, noțiunile și ideile pe care le are un profesionist îi sunt acestuia atât de evidente, încât i se pare absurd ca interlocutori să nu le înțeleagă.
Când niște noțiuni îți sunt deosebit de familiare, e dificil să te pui în pielea altora care nu le înțeleg.
Fie că redactează articole sau prezentări, fie că vorbesc în public, oamenii sunt tentați să folosească excesiv jargonul profesional, să sară peste explicații, să apeleze la abstracțiuni în loc de exprimări concrete.
(Cu ani în urmă, mă nedumerea de ce în articolele IT din The Wall Street Journal erau explicați în paranteză termeni relativ noi atunci, ca 3G, wireless sau Big Data. Aceste paranteze aveau rost: editorii vor ca toți cititorii să priceapă despre ce e vorba în material.)

Steven Pinker propune patru strategii simple pentru o comunicare clară și eficientă:
1. Testează mesajul
Roagă câteva persoane (colaboratori, familie) să îți citească prezentarea/materialul.
S-ar putea să descoperi că ceea ce ți se pare clar și evident să nu fie deloc așa pentru ceilalți.
2. Alege cu grijă cuvintele
Înlocuiește sintagmele din jargon și metaforele – care pot produce confuzie – cu cuvinte uzuale și cu explicații clare.
3. Ia o pauză
Fie că lași textul câteva ore sau câteva zile, când te vei întoarce la editare cu mintea limpede vei descoperi unde suferă.
4. Editarea meticuloasă
Lucrează pe fiecare frază, fiecare propoziție prin filtrul „pot să o fac să sune mai succint, mai viu, mai concret?”.

Poate că aceste sugestii ni se par banale, dar câți dintre noi le aplicăm?
În definitiv, spune Pinker, multe bătălii au fost pierdute din cauza comunicării greșite.

(Sursa cnbc.com)

 

1 Comment

  1. Utile sfaturi pentru cei care au ce si vor sa comunice. De reflectat pentru cei care doar fac din jargon o dovada a specializarii lor exclusiviste.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Close