Am văzut aseară pe Viasat History un scurt documentar despre dispariția tramvaiului electric din Los Angeles, în urma conspirației unor mari corporații americane.
Povestea.
Tramvaiul electric era foarte iubit de locuitorii metropolei, fiind confortabil și rapid.
În 1945 însă, tramvaiele au început să dispară misterios de pe străzile din Los Angeles. În locul lor au apărut autobuze. Autobuzele i-au nemulțumit pe locuitori: mai puțin spațioase, erau mai tot timpul aglomerate, plus că te cam înecau gazele de eșapament.

Un pasionat de transportul electric pe șine a căutat o explicație la dispariția tramvaielor și înlocuirea cu autobuze.
După o minuțioasă muncă de investigație, a descoperit că firma de transport urban implicată – și care pusese mâna și pe alte orașe din SUA cu scopul de a elimina tramvaiele – avea ca acționari corporații uriașe și puternice: Firestone Tire, General Motors și Standard Oil.
Explicația era simplă: cele trei corporații nu făceau bani cu tramvaiele, dar cu autobuzele, da. General Motors le fabrica, Firestone le asigura anvelopele, iar Standard Oil primea un contract gras pentru motorină.
Investigatorul amator a alcătuit un dosar cu probe clare, l-a multiplicat și l-a trimis presei și politicienilor.
Abia după patru ani, în 1949, o instanță a confirmat conspirația celor trei giganți industriali.

Prea târziu însă; autobuzele cuceriseră orașele unde altădată tramvaiul electric era la putere.
Și a mai fost o altă consecință: exasperați de inconfortul autobuzelor, din ce în ce mai mulți americani și-au cumpărat automobile personale.

Perversitatea economiei: pe de o parte, câteva industrii (auto, petrol, cauciuc) au primit un impuls și mai mulți americani și-au găsit de lucru, pe de altă parte, acest impuls s-a datorat corupției și rapacității unor mari companii de acum 70 de ani.
PS: Los Angeles este în topul listei metropolelor cu cel mai groaznic trafic.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Close