muzica clasica

Până la urmă e vorba despre cât de mult te străduiești să înțelegi lumea aceasta. Iar înțelegerea vine cu timpul.
Muzica cultă, simfonică. Sute de ani a fost mijlocul principal de entertainment al elitelor; costa mult să angajezi spre desfătarea proprie muzicieni virtuozi și compozitori la modă. Curțile nobiliare se băteau să-i aibă pe Händel sau Mozart.

Cele două războaie mondiale au reașezat societatea și au democratizat muzica: bogăția n-a mai fost obligatorie pentru a fi acceptat într-o sală de concerte. Plus radioul și perfecționarea tehnicilor de înregistrare/redare a sunetului.

Acum 2500 de ani, grecii cunoșteau șapte corpuri cerești, iar Pitagora spunea că în mișcarea lor fiecare produce câte un sunet unic și că viața pământească este influențată de aceste sunete celeste, imperceptibile urechii umane.
Ceva mai târziu, filosofii și matematicienii au dat fiecărui corp ceresc câte o notă: Luna a primit Do, Soarele nota Fa, Venus Re șamd.
Nu e lesne să te aventurezi în teoriile Muzicii Sferelor sau ale astrofizicii, dar avem o concluzie: muzica marilor compozitori din ultimele sute de ani are, în construcție, o legătură matematică cu mișcarea corpurilor cerești.

Muzica este ceva natural. Am citit anumite studii și mi s-a confirmat și mie, personal: bebelușul percepe sunetele muzicale încă din perioada intrauterină și el reacționează la sunetele pe care le aude în funcție de mesajul muzicii.
Părinții încearcă să-i canalizeze pe copii către domenii care se cer la examene – matematică, română – și care vor oferi mai mult succes în viață.
Și totuși muzica rămâne o parte a sufletului care îți va aduce o stare de bine, indiferent dacă e studiată în gimnaziu sau în liceu.
Profesor Ștefania Ștefan

Alternativ cu Festivalul Internațional George Enescu, la fiecare doi ani are loc Concursul Internațional George Enescu, iar la ediția din toamna aceasta s-a înregistrat un record de înscrieri: peste 400 de tineri muzicieni din toată lumea, din care au fost selectați 270, cei care vor veni la competiția de la București*.

“Ce auzim când ascultăm muzică?”, un proiect al Concursului “George Enescu”

Până la competiție, peste cinci sute de liceeni au participat luna aceasta la atelierele “Ce auzim când ascultăm muzică?”, un proiect al Concursului “George Enescu”. Scopul: creștea apetitul adolescenților pentru muzica clasică.

Atelierele au avut ca invitați doi artiști de generație tânără: muzicianul Paul Ilea și actorul Marius Manole.

Paul Ilea este producător muzical și compozitor, lider al trupei Sensor.  Cariera sa  cuprinde peste 15 ani de live performings, împărțind scena cu artiști pe cât de renumiți, pe atât de diferiți: Yehudi Menuhin, The Prodigy, Faithless, Busta Rhymes, Korn, Kylie Minogue, Kelly Rowland, Bob Sinclair, Inna.

Marius Manole, cavaler al Ordinului Cultural, joacă pe scenele celor mai importante teatre din România – Naționalul bucureștean și cel din Timișoara, Bulandra, Comedie, Metropolis, Odeon, Teatrul de Luni, Godot Café Teatru, ArcuB.

concurs George Enescu

Lucrez de multă vreme cu tinerii, în calitatea mea de producător muzical, așa că am încercat să combin sonoritățile familiare lor cu cele clasice.
Am făcut mash-ups de Mozart cu Șatra Benz, am ascultat o piesă a lui Samuel Barber și reinterpretarea ei de către DJ Tiesto, am constatat împreună frumusețea muzicii clasice și faptul că aceasta continuă să inspire și astăzi muzica modernă.
M-au impresionat cunoștințele unora dintre ei și capacitatea multora de a exprima argumente”, povestește Paul Ilea, cel care a condus atelierele din punct de vedere muzical.

O scurtă înregistrare dintr-un atelier cu liceenii:

Mihai Constantinescu, directorul Concursului și Festivalului “George Enescu”, speră că atelierele vor putea fi reluate din toamnă în mai multe licee din București și din țară.
”Ne dorim să găsim resursele de a promova acest tip de dialog deschis despre muzica clasică, la intersecția dintre genuri și dintre lumi. În felul acesta, sperăm să apropiem mai mult publicul tânăr de experiența sălii de concerte și a muzicii clasice. Suntem optimiști după aceste întâlniri, dar și realiști, în sensul că știm că dialogul nostru s-a purtat deocamdată într-un laborator”.

Proiectul “Ce auzim când ascultăm muzică?” s-a derulat în perioada 4-8 iunie la Colegiile Naționale Gheorghe Lazăr, Sfântul Sava, Gheorghe Șincai și Mihai Viteazul.


*Juriul de specialitate al Concursului Internațional George Enescu 2018 a selectat 270 de tineri muzicieni pentru a participa la cea de-a XVI-a ediţie a Concursului. Aceştia au fost aleși dintr-un număr total de 400 de aplicanţi, cel mai mare din istoria evenimentului, aflat în momentul celebrării a 60 de ani de la prima ediție.

Vor intra în Concurs 80 de tineri din 27 de țări la Secțiunea Violoncel, 80 din 25 de țări – la Secțiunea Vioară, 83 din 23 de țări – la Secțiunea Pian. Pentru Secțiunea Compoziție, cele 27 de lucrări înscrise vor fi jurizate la Bucureşti, iar câștigătorii vor fi anunțați pe 23 septembrie, în cadrul Concertului de Încheiere al Concursului.

Concurenţii selectaţi provin din Australia, Noua Zeelandă, Coreea de Sud, Statele Unite ale Americii, Austria, Olanda,  Spania, Finlanda, Italia, Franța, Ucraina, Taiwan, China, Japonia, Turcia, Letonia, Croația, Bulgaria, Rusia, Germania, Suedia, Elveția, Serbia și Muntenegru, Georgia, Uzbekistan, Kazahstan, Israel, Belarus, Slovacia. Numărul concurenţilor din România și Republica Moldova atinge un record: 22 de participanţi la cele trei secțiuni.

Juriile de specialitate ale Concursului sunt formate din interpreţi și profesori de top la nivel internațional.

Valoarea totală a premiilor este de 115.000 de euro.

Programul ediției 2018 a Concursului Enescu aduce publicului o serie de recitaluri și concerte. Gala de deschidere are loc pe 1 septembrie, la Ateneul Român, cu un concert susținut de câștigătorii ediției 2014: Ștefan Tarara – vioară, Eun-Sun Hong – violoncel și Josu de Solaun – pian, alături de Orchestra Filarmonicii „George Enescu”, dirijată de Gabriel Bebeșelea. Reputați muzicieni internaționali, membri ai juriului, vor susține recitaluri: violoncelistul Raphael Wallfish și pianistul John York (5 septembrie), violonistul Salvatore Accardo și pianista Laura Manzini (14 septembrie) și pianistul Peter Jablonski (22 septembrie). Acestora li se vor alătura laureați ai Concursului Enescu 2016: violoncelistul Zlatomir Fung (8 septembrie), violonistul Erzhan Kulibaev (16 septembrie) și pianistul Takuma Ishii (20 septembrie).

Etapa I a fiecărei secţiuni se va desfăşura în sala “George Enescu” a Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti. Etapa a II-a, Semifinala şi Finala fiecărei secţiuni se vor desfăşura în Sala Mare a Ateneului Român.

Programul integral al Concursului este disponibil pe www.festivalenescu.ro, aici.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Close