Companiile stau pe un munte de aur, de cele mai multe ori irosit.
Mulți dintre angajații de pe pozițiile aflate sub top management au idei strălucite despre cum ar putea să meargă treaba mai bine; lucrând zi de zi direct cu clienții, observă punctele în care activitatea scârțăie și identifică și cauzele. De cele mai multe ori însă, astfel de idei mor. Nu și în povestea următoare.

Prin casele de marcat ale Carrefour România au trecut peste 2 miliarde de euro în 2017, grupul francez înregistrând aici cea mai mare creștere a cifrei de afaceri din Europa.
Sunt peste 17.000 de angajați în cele peste 300 de super și hipermarketuri locale și deci un potențial de 17.000 de idei.

Carrefour și-a construit o tradiție în a organiza evenimente interne în care angajații sunt provocați la brainstorming – cum să facem ca treaba să meargă mai bine în companie, de la proceduri în magazine la digitalizare.
Nu e nimeni obligat să participe, totul e pe bază de voluntariat, însă de fiecare dată numărul de înscrieri în competițiile de idei a fost generos.

Un exemplu: competiția „Am o idee” de anul trecut, la care au fost invitați absolut toți angajații, începând cu casierele și cu personalul care așază marfa pe rafturi.
Mecanism: angajatul care a avut o inițiativă a înscris-o pe o platformă online, anonim. Dacă ideea a adunat zece voturi de la colegi, a mers la hackathonul Carrefour Innovation Nest, la cizelare și jurizare, iar cele mai bune au fost introduse experimental în magazine.

angajati carrefour

Hackathon intern bazat pe tehnica design thinking

Cea mai nouă altfel de întâlnire: un recent hackathon intern de două zile, la care s-au înscris peste 200 dintre managerii de magazine Carrefour, din toată țara, reuniți la București.

angajați carrefour

Metoda folosită la acest hackathon, design thinking, vine cu un beneficiu: la finalul competiției de idei, avem prototipuri de proceduri, bine conturate, rezultat al muncii de echipă, prototipuri care au deja ingredientele necesare, inclusiv un plan de acțiune, pentru a deveni realitate, treptat, în toate magazinele Carrefour.
Încercăm să facem o schimbare de cultură managerială în grup, pe principiul New way of doing things și prin valorificarea inteligenței colective  – explică Ana Krasovschi, director HR Carrefour România.

Cei peste 200 de manageri au fost împărțiți în 16 echipe – consiliate fiecare de ghizi specialiști în design thinking – și au lucrat pe proiecte ordonate în patru concepte de management:

Customer Centricity. Metode prin care clienții să aibă o experiență de cumpărare cât mai bună, cu rezultatul creșterii loialității. Un posibil exemplu: identificarea unor „ambasadori” – angajați cu experiență capabili să rezolve rapid și eficient cererile cumpărătorilor și să își pregătească colegii mai noi în relațiile cu clienții.

P&L Explained. Indicatori financiari pe înțelesul tuturor: democratizarea în comunicarea rezultatelor financiare ale magazinelor, astfel încât fiecare angajat, indiferent de locul în ierarhie, să înțeleagă, pe baza cifrelor, dacă activitatea crește în eficiență.

Technical Skills: Cum să își facă bine meseria fiecare angajat, oricare ar fi funcția în magazin, astfel încât clienții să fie cât mai mulțumiți. Metodologii de lucru.

Servant Leadership. Filosofie de management care răstoarnă piramida ierarhică. Liderul nu mai așteaptă să fie „servit” de subalterni cărora le cere supunere totală, ci se străduiește să îi ajute cât mai mult să se dezvolte și în luarea colaborativă de decizii, cu rezultatul creșterii performanței echipei.

Aceste teme au fost comunicate la începutul anului, astfel încât au fost rezervate șase luni de pregătire înainte de hackathon, pentru definirea nevoilor de dezvoltare/eficiență, research, propuneri și implementare.

Astfel, la Carrefour, cei 17.000 de angajați își construiesc propriul proces de învățare pe metodologia design thinking,  ghidați de echipa de formare și dezvoltare (Learning & development, HR).

carrefour angajati

Am petrecut cele două zile împreună cu cei 200 de manageri și e clar că le place această schimbare – de la traininguri profesionale clasice, uneori aride și plicticoase, la competiție de idei în format hackathon.

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Close