Experimente.
Cercetătorii au creat un afiș care condamna faptul că mulți vizitatori fură lemn din Parcul Național Petrified Forest.
Au amplasat afișul pe o potecă circulată și au așteptat să vadă ce efect va avea.
Concluzia:
În absența afișului, vânătorii de suveniruri furau doar 3% dintre bucățile de lemn (însemnate discret).
Dar după ce a fost montat afișul de avertizare, furturile s-au triplat.
Mesajul din afiș – „Nu fura!” – a fost receptat de inconștientul vizitatorilor drept „Cu toții fac asta, eu de ce nu?”.
Alt exemplu: când administrația unei universități îi avertizează pe studenți „Trebuie să reduceți consumul de alcool, larg răspândit în campus”, ce se înțelege poate fi o invitație la consumul de alcool, pentru că inconștientul studenților reține informația că bețiile sunt norma în acea colectivitate.
(Din Subliminal – cum ne determină inconștientul comportamentul de Leonard Mlodinow – doctor în fizică al Universității Berkeley, carte apărută la Humanitas.)