public speaking

Dan Cristea este avocat specializat în litigii la una dintre cele mai mari case de avocatură autohtone, Țuca Zbârcea & Asociații.
Pasionat de discurs în public încă din perioada facultății, a devenit la 23 de ani campion mondial la debating, în 2009, la Cork- Irlanda.
Avocatul Dan Cristea a ținut o prezentare pe tema public speaking în cadrul seriei de seminarii Sun Talks: Dezvoltă-te un pic altfel! la Sun Plaza.

sun plaza

Mi-am notat câteva idei din prezentarea lui Dan Cristea:

Discurs în public nu înseamnă neapărat idei expuse unei audiențe de zeci sau sute de persoane adunate într-o sală. Discurs în public poate fi la o negociere, la un interviu,  la o ședință în care încercăm să îi convingem pe ceilalți că punctul nostru de vedere e valabil.

Nu există vreo rețetă universală, vreun panaceu sau vreun training care să ne transforme rapid și imediat în campioni ai discursului public. Succesul vine cu timpul, după multă muncă și după testarea perseverentă a diferitelor abordări.
Cum putem să devenim vorbitori mai buni:

Feedback. Autoevaluare.
Îți îmbunătățești abilitățile de public speaking dacă faci perseverent o analiză onestă a fiecărei prestații.
Înregistrează cu un reportofon prezentarea ta, ascult-o în liniște acasă și notează ce a fost bine, unde te-ai poticnit.
Dacă e posibil, invită un prieten, un coleg sau o rudă în sală și cere-le la final o evaluare, rugându-i să fie sinceri: ce le-a plăcut, unde nu ai fost convingător, să-ți spună care au fost reacțiile subtile ale audienței în diferite momente.
Poți ține un jurnal în care să notezi observațiile reieșite din autoevaluare după fiecare discurs.

Discursul public trebuie să aibă o structură.
Doar 5% dintre discursurile publice din România par a avea o structură bine definită, adică introducere, cuprins și încheiere. Cea mai proastă idee: să improvizezi prezentarea publică și să te pierzi în nenumărate paranteze.
Un vorbitor priceput va avea întotdeauna o structură clară a  expunerii și va lăsa audienței impresia că tocmai a ascultat un discurs irepetabil de bun.

Nu da vina pe audiență pentru eșecul tău.
Un discurs reușit ține seama, se raportează la cerințele audienței. Informează-te cine se va afla în sală sau cu cine vei purta discuția și adaptează-ți discursul. Dacă publicul n-a înțeles ce vrei să spui și nu a rezonat la idei, e doar vina ta.

Spontaneitatea vine din pregătire.
Când urcă pe scenă, vorbitorii excepționali au în minte o întreagă „bibliotecă” de introduceri, glume și încheieri, verificate ca reușite în discursurile anterioare. Aleg din această bibliotecă ce e mai potrivit, pe moment, în funcție de temă, audiență și reacții.

Umorul destinde, captează atenția și aduce simpatie
Autoironia și glumele presărate în discurs sunt ingrediente verificate ale succesului.

O înregistrare video, de la seminar:

1 Comment

  1. Practica si situatiile concrete sunt cele care te invata cel mai bine!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Close