Autor: Șerban Țir, CTO, Gemini Solutions

Ne mândrim cu faptul că România este una dintre țările cu cele mai bune viteze la internetul pe mobil, iar traficul este chiar ieftin. Suntem, de asemenea, o țară care a devenit un hub în dezvoltare al industriei software cu centre importante în București, Cluj-Napoca și Iași. Echipe dedicate de ingineri/programatori din România lucrează la dezvoltarea multor proiecte importante, pentru clienți din toată lumea. Multe astfel de proiecte constau în dezvoltarea de aplicații de mobil personalizate, dintre care unele ajung să fie în topul categoriei lor la nivel global.

Potențialul pentru aplicațiile mobile este uriaș.

În 2017, România a ajuns la 20.3 milioane de conexiuni de internet mobil, rata de penetrare a internetului 3G/4G pe suta de locuitori fiind de 83%. Tot datele ANCOM arată că 17.3 milioane dintre conexiunile de internet mobil au fost initiate de pe telefoane, iar media de consum a fost de 1.4 GB de trafic de internet lunar per utilizator în 2017, mai mult decât dublu față de anul anterior.

Alte studii arată că 53% dintre români sunt posesori de smartphone, telefonul inteligent fiind dispozitivul preferat al tinerilor pentru activităţi. Din datele publice aflăm că 32% din români descarcă aplicații de pe smartphone o dată la trei săptămâni, 20% o dată pe lună, iar 27% o dată pe an, dar devin din ce în ce mai selectivi cu aplicațiile pe care le utilizează.

Iată de ce, chiar și numai privind la aceste date, înțelegem că este important ca aplicațiile pentru mobil să fie nu doar utile ci și distractive, ușor de utilizat, să arate bine, să ofere aceeași experiență excelentă utilizatorilor pe orice dispozitiv, să poată fi utilizate gratuit, dar să genereze bani prin comportamente voluntare (bazate pe alegeri informate) ale utilizatorilor în aplicație.

  1. Înțelegerea cerințelor și preferințelor utilizatorilor

O aplicație va fi utilizată numai dacă aduce o soluție reală anumitor provocări/nevoi ale utilizatorilor. Prin nevoi putem înțelege atât nevoile tradiționale cât și „nevoi create”, precum „nevoia de entertainment” sau nevoia de a explora informații sofisticate/greu accesibile altfel. Explorarea preferințelor și a comportamentului utilizatorilor ajută la extrapolarea tendințelor și modelelor de utilizare a publicului țintă și la ajustarea produsului în funcție de acestea. Scenariile privind utilizarea  aplicaței sunt transpuse în scheme care descriu alegerile pe care fiecare persoană le poate face în fiecare etapă de interacțiune.

Toate datele sunt importante: cât de sus este în preferințele utilizatorilor domeniul vizat de aplicație (food, sport, health, etc), care sunt comportamentele deja existente în utilizarea altor aplicații, care sunt experiențele dorite și apreciate, dar care nu sunt încă satisfăcute de aplicațiile existente. Aceste aspecte și multe altele sunt analizate pentru a crea o aplicație de mobil care să fie un succes. Uneori în urma unei astfel de analize, aplicația care rezultă trebuie implementată este una foarte complexă atât ca model, cât și ca interfață utilizator (UI) sau interacțiune (UX). Efortul efectiv necesar implemetării unei astfel de aplicații poate ajunge să fie unul foarte consistent.

  1. Eficiența maximă a utilizării datelor

În România sunt descărcate în medie 6-7 aplicații pe un dispozitiv mobil, țărilor europene din occident au cel mai ridicat grad de utilizare a aplicațiilor de mobil. Prin comparație, americanii au în medie cca. 20 de aplicații de mobil instalate pe smartphone-uri, iar japonezii ocupă primul loc în topul internațional cu o medie de peste 40 de aplicații. Dispozitivele mobile pe care sunt accesate aplicațiile sunt multiple, iar resursele disponibile pentru aplicații în timpul utilizării nu pot fi precalculate întotdeauna. Pe un dispozitiv mobil se dezinstalează în 24 de ore de la instalare aplicații care, chiar dacă răspund unei nevoi a utilizatorilor, solicită prea multe resurse, sau, în lipsa acestora, se comportă rău. Astfel, un criteriu important pentru o aplicație mobilă de succes este utilizarea căt mai eficientă a resurselor și optimizarile, care uneori duc la complicații tehnice incredibile. De menționat animațiile customizate, la implementarea cărora efortul poate fi unul foarte important.

  1. Folosirea intuitivă a aplicației

Se spune că o aplicație de mobil care poate fi folosită imediat atît de bunici cât și de nepoți este o aplicație bună. Utilizatorii nu sunt dispuși să aloce mai mult de 8-10 secunde pentru a descoperi sau înțelege cum se folosește o anumită funcție a aplicației. Este un standard de calitate greu de îndeplinit. Dar atunci când echipele de dezvoltatori de software pentru aplicații mobile reușesc acest lucru drumul spre succes al aplicației devine mai ușor.

O aplicație mobilă este o entitate vie.

După ce o aplicație ajunge pe piață, presupunând că satisface toate criteriile și este de success, aceasta trebuie întreținută. O aplicație mobilă, oricât de mare success ar avea, dacă nu este updatată regulat cu functionalități noi, UI nou, mai devreme sau mai târziu va dispărea.

Evident, nici o aplicație nu este perfectă și multe funcționalități sunt adăugate de-a lungul timpului. Aplicațiile de mobil trebuie să aducă o soluție la o anumită nevoie a utilizatorilor și să o facă rapid și ușor. Cele care ajung să fie un succes prin numărul de utilizatori, accesările repetate, numărul de ani în care reușesc să își păstreze relevanța pe parte de tehnologie, dar și în viața utilizatorilor, conțin lecții de succes relevante. De aceea sunt importante întâlnirile în care astfel de informații sunt schimbate în cadrul comunității de ingineri software. Cu atât mai mult cele la care participă reprezentanți ai unor aplicații care au ajuns #1 în preferințele utilizatorilor la nivel global.

Pe 11 octombrie 2018, de la ora 7 pm, Gemini Solutions organizează un eveniment deosebit la care co-fondatorul aplicației Yummly va dezvălui povestea tehnologiei și modelului de business din spatele acestei aplicații de succes. 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Close