Închide

Ce vrei să cauți?

Cu Yango, rușii de la Yandex vor să-i umilească pe americanii de la Uber și pe estonienii de la Bolt

masini yango in bucuresti
masini yango in bucuresti

Abia s-a uscat cerneala de pe ordonanța guvernamentală care legiferează activitatea de ridesharing și rușii de la Yandex au și intrat pe piața bucureșteană.
Și nu oricum, ci fastuos, în stilul lor, cu șir de limuzine Mercedes, BMW și Volvo, branduite Yango, parcate demonstrativ, în centrul Capitalei și promițând tarife absolut simbolice.
L-au adus chiar și pe Smiley, care, cu vorbele lui, s-a străduit să promoveze serviciul:

Dar să le luăm pe rând – ce au anunțat, cum funcționează și ce probleme ar putea avea pe piața românească.
Cine este Yango
Yango este o aplicație mobilă (App Store și Google Play) prin intermediul căreia comanzi o mașină cu șofer.
Serviciul este operat de către Yandex.Taxi B.V., companie membră a grupului rusesc Yandex.
Yango (serviciu care funcționează și sub numele de Yandex.Taxi în unele țări) operează în 16 țări, inclusiv
Estonia, Letonia, Finlanda, Serbia sau Israel și se extinde rapid în mai multe regiuni ale lumii.
Serviciul Yango/Yandex.Taxi a fost lansat în 2011și a depășit 1 miliard de curse. Peste 700.000 de șoferi sunt conectați activ la serviciu în fiecare lună.
Oficialii  Yango au insistat că acest serviciu de ride-hailing al Yandex este profitabil.

Cum funcționează
Nu angajează direct șoferi, ci încheie parteneriate cu companii de transport care au flote de mașini. Conform oficialilor, în sistem sunt înregistrați 3000 de șoferi și 55 de parteneri cu flote. Printre parteneri nu se vor număra firmele de taxi.

Tarife
Sunt aproape simbolice. Eu reproduc doar promisiunile managerilor locali, rămâne să verificați voi dacă realitatea le va confirma:

Călătoriile pornesc de la prețul de 5 lei cu discount, care include rezervarea mașinii, o distanță de 3 km și o durată a cursei de 7 minute.
Exemple:
–  o cursă din Drumul Taberei către Centrul Istoric costă circa 10 lei
– o călătorie din Piața Muncii la Pipera va fi în jur de 11,5 lei.
–  de la Aeroportul Otopeni până în centrul Bucureștiului (Piața Universității) cu aproximativ 35 lei.
Plata curselor se face numai prin card bancar înregistrat în aplicație.
Cum spuneam, unele tarife par simbolice. I-am întrebat pe managerii Yango care este explicația. „Tehnologia” – mi s-a răspuns. De exemplu, Yandex folosește propriile hărți și aplicații de navigare.
În fine, mai degrabă tarifele sunt puternic subvenționate pentru a trimite în derizoriu concurența.

Probleme
Statusul meu pe Facebook despre această lansare a stârnit comentarii pătimașe generate de fobia unora față de ruși și de neîncrederea față de onestitatea unei aplicații ruseșești, pe partea de profiling, de pildă.
S-ar putea să fie doar o problemă a bulei mele, nu știu.

O altă problemă s-ar putea să fie generată de „șoferul românesc”. Uber și Bolt au pornit foarte bine la început, dar ulterior au dat rateuri nenumărate, online-ul fiind plin de plângeri față de aceste două aplicații, de pildă că a dispărut aerul condiționat sau că șoferii sunt impertinenți sau cu intelect limitat.
Să vedem de unde face rost Yango de șoferi ok.
„Yango permite utilizatorilor să evalueze fiecare cursă și să trimită sugestii sau reclamații serviciului de suport disponibil non-stop. Șoferii cu cele mai bune evaluări primesc mai multe comenzi, în timp ce șoferii care primesc rating-uri scăzute vor primi mai puține curse sau, în cel mai rău caz, le poate fi refuzat accesul la serviciu (temporar sau permanent)” – promit managerii români.

Test
Mașinile par ok. Am zărit unele parcate în așteptarea celinților, cu aerul conditionat pornit, în Dristor. Arată așa:

yandex

Voi testa în următoarea perioadă Yango, mai ales tarifele, și voi relata și bune și rele.
Iar dacă aveți și voi povești despre, sunteți bineveniți.

Articole populare Ultima luna

Adaugă comentariu