SAP now

Un eveniment vioi și consistent despre viitorul în afaceri a umplut recent o sală cu executivi: SAP Now. Explore the Future of Intelligence. Winning in the Experience Economy.
Organizatorul, SAP România, a avut buna inspirație să invite vorbitori de top, să concentreze discuțiile pe filosofia afacerilor și să nu le transforme într-o simplă sesiune de vânzări, cum se întâmplă la alte evenimente.
Am cules câteva idei, pe care le voi publica într-un serial.

În economia de azi, competiția vine de peste tot, uneori din zone neobișnuite, și nu doar de la jucătorii tradiționali – explică Cristian Popescu, managing director SAP România (foto).

Companiile deja existente în piață operează pentru profit.
Companiile nou intrate în piață – gen Uber sau Revolut – operează în primă fază pentru creștere.
Jocul economic nu se mai desfășoară după aceleași reguli, pentru că cele două categorii de companii măsoară eficiența diferit.
În aceste condiții, competiția cu noii-veniți (companiile care urmăresc creșterea) devine și mai dificilă.
De exemplu, dacă activăm într-un domeniu care face intermediere – conectează cererea cu oferta -, există posibilitatea ca o platformă digitală nou apărută să ne înlocuiască destul de rapid.
Și în cazul în care livrăm un serviciu premium, oferta noastră poate fi oricând amenințată de un good enough care vine din digital.

Economia de tip sharing are dexteritatea de a observa domeniile în care experiența clienților nu e tocmai bună. Și pornește să ofere una mai potrivită, cu participare comunitară.
Dacă luăm ca exemplu Uber, ne aducem aminte că în Europa a început funcționeze în 2011, în Paris, declarând că este o platformă online.
Abia în decembrie 2017, Curtea Europeană de Justiție a stabilit că Uber nu e platformă, ci o companie de transport. Au fost șase ani în care Uber a avut avantajul de a nu plăti licențe și alte taxe legate de transport și abia apoi concurența cu ceilalți actori s-a egalat.
Am putea spune că unele dintre companiile tradiționale ar trebui să ia în calcul un termen de șase ani în care să reziste noilor veniți, pentru că acesta este termenul aproximativ în care reglementatorii rezolvă un conflict.

Și un alt exemplu de schimbare a paradigmei economice: serviciul de închiriat trotinete electrice Lime are în aplicație algoritmi avansați pentru a atrage juicerii – cei care le preiau seara pentru a le încărca și le răspândesc înapoi dimineața în locurile indicate.
Dacă am fi o companie tradițională de încărcat trotinete electrice, am avea alt tarif, reglementat, pentru energie față de un juicer care le încarcă acasă și are tarif de utilizator individual.
E greu de crezut că autoritatea în domeniul energiei ar putea să stabilească, pentru tarifare, cine e juicer și cine nu.
Totodată, astfel de vehicule intră în competiție cu transportul public clasic.
Așadar, competiția nu mai vine doar de la jucătorii tradiționali, vine de peste tot.

În 1998, era lansată într-un articol din Harvard Business Review noțiunea de Experience Economy – economia bazata pe experiențe.

O experiență se întâmplă atunci când o companie își folosește serviciile drept scenă și produsele drept decor pentru a crea o experiență individuală unică – defineau atunci economiștii conceptul de Experience Economy.

Putem lua un exemplu elementar: tortul aniversar de ziua de naștere.
În economia agrară, toate ingredientele pentru prăjitură veneau din gospodaria proprie, iar aniversarea avea loc acasă.
În următoarea etapă, economia industrială, unele ingrediente veneau din comerț iar petrecerea era de asemenea acasă.
În economia serviciilor, sărbătorirea se face la restaurant.
Schimbarea profundă vine odată cu Experience Economy. Sunăm pentru rezervare și suntem întrebați a cui e ziua, câți ani împlinește, ce fel de muzică îi place, etc,  informații necesare pentru crearea unei experiențe unice.

De ce n-a funcționat pe Experience Economy pe scară mare până acum? Simplu: nu era piață.

În 1998 când a fost definită, oamenii își construiau reputația mai ales prin achiziția de lucruri: ce mașină conduci, în ce zonă locuiești și în ce casă.
Să ne aducem aminte că televizorul color era la un moment dat un semn de statut social.

Între timp, milenialii (cei născuți de la finalul anilor 80 și până prin 1995-2000) au început să câștige bani și tind să înlocuiască achizițiile cu experiențele, ceea ce modifică economia.

Există o diferență, uneori însemnată, între percepția asupra experienței.
După ce a investit ani în cercetare și dezvoltarea unui nou produs, marketingul e ferm convins că produsul este exact ce trebuie și rămâne uneori perplex când constată că utilizatorul este de altă părere.
Și în interiorul organizației satisfacția angajatului devine mai importantă ca altădată.
Toate aceste grade de satisfacție (Date X) trebuie măsurate și puse alături de datele operaționale (Date O) pentru o politică de companie coerentă.

Problema e că folosim pentru decizii de viitor date despre trecut.
Soluția care apare imediat și se dovedește eficientă: utilizarea tehnologiilor inteligente, capabile să prezică următoarele mișcări și să sugereze măsuri pentru a limita diferența între ce crede managementul că poate fi o experiență ok și ce își dorește de fapt clientul sau angajatul.
(va urma)
________________
Despre SAP (click)

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Close