Pentru cei care au lipsit la primele episoade, reiau povestea:  Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor a publicat spre consultare și dezbatere publică un proiect de lege cu referire la infrastructura 5G.
Nu e un secret că proiectul urmărește eliminarea Huawei ca furnizor de soluții telecom, nu numai 5G, de pe piața  românească, la solicitarea președintelui Trump.

România este prinsă între două obligații esențiale. Pe de o parte, parteneriatul strategic cu SUA este extrem de important pentru securitatea națională. De cealaltă parte, Huawei este liderul mondial în soluții de infrastructură 5G. Dacă Huawei ar fi eliminată, am rămâne în principal cu Nokia și Ericsson, cu observația că Ericsson a fost dovedită ca o companie coruptă, chiar de către americani (sic!).

Ar mai fi de remarcat faptul că SUA, aflate în război comercial cu China, nu au un furnizor 5G care să înlocuiască Huawei, național și internațional.
Dar să ne întoarcem la dezbaterea publică de ieri, organizată, conform legii, la solicitarea unor ONG și asociații.

Proiect de lege discutabil, cu peste 1000 de amendamente depuse de societatea civilă
În perioada bizar de scurtă în care proiectul anti-Huawei a fost în consultare publică și oricine a putut să vină cu observații, ministerul a primit peste 1000 de amendamente, conform domnului Laurențiu Voicu, director Comunicare.

Toate aceste amendamente vor primi răspuns scris, dar rămâne la aprecierea inițiatorilor legii dacă unele vor ajunge să completeze proiectul de lege. Probabil că nu.
La fel și observațiile participanților la dezbaterea publică online de ieri la care au participat peste 110 de persoane, cu ocupații diverse. (Participarea a fost deschisă oricui a trimis o solicitatare online la minister).

Surpriză: cei mai vehemenți contestatari ai proiectului anti-Huawei
O asociație de locatari și câteva ONG-uri sociale au cerut cu hotărâre retragerea proiectului de lege, argumentând cu pericolele pentru sănătate pe care le-ar aduce 5G. Nimic nou, am recunoscut predicatele conspiraționiste internaționale și știrile false cu țări care au interzis 5G. Surpriză: Bill Gates nu a fost pomenit.

N-a lipsit Caragiale
Domnul Pavel Popescu, deputat PNL cu interese in industria IT & C conform CV –   a fost singurul vorbitor într-o oră și jumătate (cât am asistat eu la discuții) care a apărat proiectul de lege.
A caracterizat dezbaterea online drept „istorică” și dă-i și luptă cu „Libertate”, ”Timișoara”, „Comunism” etc.
Un discurs incoerent, fără argumente.

Argumente împotriva proiectului de lege expuse de diverși vorbitori

  • Proiectul nu vine însoțit de studii și evaluări de impact și încalcă astfel Legea 24/2000.
    Încalcă interesele părților din punct de vedere al dreptului privat, cum sunt operatorii telecom și consumatorii.
  • Grav: nu face nicio referire la setul de reglementări 5G adoptat de Comisia Europeană în ianuarie 2020 (neutralitate tehnologică, nu hotărâri bazate pe considerențe politice).
    Practic, România ignoră reglementările europene.
  • Măsurile de diminuare a riscurilor cibernetice trebuie să fie bazate pe argumente tehnice, nu pe eliminarea arbitrară a unui furnizor sau a unei țări.
  • Nu există nicio cerință ca guvernul sau CSAT să motiveze sau să prezinte dovezi  de încălcare a securității cibernetice la eliminarea unui furnizor 5G
  • Operatorii telecom ar fi forțați, în caz de adoptarea a proiectului, să renunțe la echipamente 3G și 4G deja instalate (deși acestea au fost declarate conforme până acum) cu cheltuieli imense. Cine acoperă aceste pagube?
  • Proiectul încalcă grav legislația privind concurența prin măsuri discriminatorii și ar putea duce la crearea unui duopol al furnizorilor de rețelistică 5G cu consecințe asupra calității și tarifelor serviciilor de Comunicații.
  • Se impune retragerea proiectului de lege nu numai pentru că nu este bazat pe studii de impact, ci și pentru că lipsește consultarea cu companiile telecom.
  • Proiectul încalcă legislația în vigoare în lipsa studiilor de impact/evaluare. Întrebarea este de ce s-au evitat astfel de evaluări?
  • Proiectul încalcă drepturile (proprii unei economii de piață) ale unui proprietar de a realiza investiții eficiente.
  • Este ciudată și neargumentată cerința din proiect de retragere a echipamentelor 4G și 3G deja funcționale din rețelele telecom.
  • Proiectul, în acest stadiu în care îi lipsesc argumente, va avea efecte nu numai asupra operatorilor ci și asupra tuturor cetățenilor.
  • Proiectul de lege nu stabilește în niciun fel ce este „infrastructura de interes național”, referirile fiind vagi, discutabile și imprecise. Trebuie definite elementele care să facă diferența între interes național și interes privat.

Concluziile după dezbatere
 Cele mai numeroase cereri au fost cele de retragere a proiectului de lege, iar cel mai clar argument a fost că lipsesc studiile de impact și consultările cu companiile telecom. Nu numai că se încalcă astfel legea, dar e și o problemă de bun simț.
Deocamdată, proiectul urmează drumul legal spre adoptare.
Sunt două variante: fie proiectul merge la adoptare pe repede înainte la cererea SUA, fie etapele de adoptarea sunt temporizate în așteptarea alegerilor americane.
O întrebare a unui jurist îmi stăruie în minte: cine va plăti eventualele despăgubiri dacă acest proiect e adoptat și se dovedește eronat și păgubos pentru România?

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Close