Cât de vulnerabile s-au dovedit companiile mici și mijlocii la criza provocată de covid? Cât de mult contează gradul de digitalizare în supraviețuirea pe piață?
La șase luni de la primul val de lockdown, e un moment bun pentru o evaluare.
Vodafone Group și-a propus să afle răspunsuri detaliate la aceste întrebări printr-un studiu la care au participat 1200 de companii mici și mijlocii din mai multe state europene (Marea Britanie, Spania, Germania, Italia).
Studiul a fost realizat de către Context Consulting,  de la începtutul pandemiei până în iulie, iar rezultatele au fost combinate cu o analiza efectuată de Deloitte.

Companiile mici și mijlocii sunt esențiale în economiile continentului: în Europa sunt 24 milioane de companii mici și mijlocii, pentru care lucrează 95 milioane de oameni; de asemenea, acestea generează 85% din totalul locurilor de muncă nou create în fiecare an.

“Companiile mici și medii joacă un rol important în economiile europene, dar acestea au fost deosebit de vulnerabile la criza pandemiei.
Investind în IMM-uri și în transformarea lor digitală avem ocazia să modelăm redresarea economică a Europei într-un mod care să ofere schimbări durabile și de impact” – spune Mihnea Rădulescu, Director Enterprise Business Unit, Vodafone România.

Top provocări IMM

Principalele concluzii ale studiului:
57% dintre companiile
mici și medii din toate sectoarele au înregistrat anulări ale comenzilor sau contractelor din cauza pandemiei.
35% dintre IMM-uri spun că pandemia a avut un impact semnificativ asupra cererii și veniturilor.
Companiile mici și medii care s-au digitalizat au avut cele mai mari șanse de a identifica noi oportunități de business în timpul pandemiei.
Afacerile cu cel mai mare nivel de digitalizare și-au asigurat oportunități cu o rată de cel puțin două ori mai mare comparativ cu afacerile cel mai puțin digitalizate.

Ce dificultăți spun companiilor mici și mijlocii că au în procesul de digitalizare

Adopția tehnologiilor digitale în IMM versus companii mari (peste 250 de angajați)

O primă observație: IMM-urile rămân în urma companiilor mai mari în ceea ce privește adoptarea tehnologiilor digitale.
Cele mai mari decalaje sunt în digitalizarea proceselor organizaționale interne, unde se poate câștiga cel mai mult prin eficientizare.
Conform studiului Vodafone:
73% dintre IMM-urile europene au declarat că au întâmpinat dificultăți cu implementarea noilor tehnologii, integrarea cu tehnologiile existente și cu procesele de business, migrarea de la vechile sisteme și retragerea vechilor tehnologii;
51% au avut dificultăți să identifice tehnologiile potrivite sau furnizorul potrivit;
38% au avut nevoie de sprijin prin cursuri de instruire;
29% au indicat costul investițiilor în digitalizare ca fiind o barieră atunci când au luat în calcul aceste transformări.

Ce-i de făcut?
Datele evidențiate de acest studiu, combinate cu analiza realizată de către Deloitte, oferă recomandări clare pentru viitoare politici guvernamentale în privința sprijinului acordat IMM.

„Credem că rezultatele studiului sunt foarte relevante pentru guvernele europene în dezvoltarea de politici care să asigure că IMM-urile beneficiază de ceea ce au nevoie pentru a se redresa.
Acum este momentul să sistematizăm digitalizarea companiilor mici și medii și să analizăm modul în care Fondul de Redresare al UE poate fi cel mai bine utilizat la nivel național pentru a sprijini reziliența și redresarea IMM-urilor”, a declarat Mihnea Rădulescu, Director Enterprise Business Unit, Vodafone România.

Guvernele pot juca un rol semnificativ pentru a sprijini accelerarea digitalizării companiilor mici și mijlocii, cu beneficii economice și sociale în viitorul imediat. Rezultatele studiului evidențiază complexitatea proiectării de politici, ca răspuns, pentru un grup atât de eterogen, și oferă, de asemenea, informații valoroase despre modul în care aceste provocări pot fi abordate în practică.

În fazele inițiale ale crizei COVID-19, guvernele europene au prioritizat sprijinul acordat companiilor mici și medii prin introducerea de măsuri de ajutor financiar pe termen scurt, pentru a atenua provocările cu care s-au confruntat aceste companii.
Studiul Vodafone prezintă o serie de bune practici la nivelul mai multor țări. Următoarele politici au jucat un rol important, permițând IMM-urilor să rămână reziliente în timpul crizei:
– acces gratuit sau la costuri reduse la instrumente și servicii digitale;
– granturi și vouchere;
– resurse informaționale online
– programe de training și sprijin direct.

Tehnologii digitale relevante pentru IMM

Guvernele naționale trebuie să țină seama în continuare de provocările cu care se confruntă companiile mici și mijlocii în procesul de digitalizare și ar trebui să adopte un cadru clar de politici de digitalizare a IMM-urilor care:

  • să abordeze decalajele în ceea ce privește disponibilitatea instrumentelor și tehnologiilor necesare pentru digitalizare, și anume conectivitate de mare viteză și instrumente și servicii digitale adecvate. Pentru a facilita digitalizarea companiilor mici și mijlocii, acest cadru ar trebui să urmărească creșterea accesului per ansamblu și în rural, cu eventuale scheme pe termen scurt de vouchere pentru a sprijini adoptarea conectivității de mare viteză, reducând astfel barierele în calea continuării digitalizării;
  • să ofere vouchere flexibile, subvenții sau credite fiscale pentru investiții digitale, astfel încât IMM-urile să aibă capacitatea de a găsi soluții pe baza nevoilor lor individuale; și
  • să ofere măsuri suplimentare de sprijin, cum ar fi un ghișeu unic, accesibil, care să ofere îndrumări și instruire specifice pentru sectoarele cheie.

Studiul SME Digitalisation în întregime.

Acest articol este publicat cu sprijinul Vodafone România.

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Close