„Trecerea de la autovehiculele clasice la cele propulsate electric este una dintre cele mai mari transformări industriale din istoria capitalismului”, apreciază Scott Keogh, directorul general al Volkswagen Group of America.
Vehiculele electrice înseamnă deocamdată o mică parte din piață: 9% din mașinile noi vândute anul trecut la nivel mondial sunt electrice, față de 2,5% în 2019. Dar și în acest an vânzările vor crește puternic.
Industria auto este pe cale să investească 500 de miliarde de dolari în următorii cinci ani pentru a face tranziția către vehiculele electrice. Acești bani vor fi cheltuiți pentru conversia și construcția unor noi fabrici, pregătirea muncitorilor, scrierea de software. Sunt plănuite 12 noi fabrici de mașini electrice și de baterii doar în Statele Unite.
Pentru unii, trecerea la autovehicule electrice este un dezastru, de exemplu pentru producătorii de piese destinate mașinilor pe combustibil fosil. Aproape trei milioane de americani depind de industria auto. O parte din ei își vor pierde locurile de muncă, deoarece mașinile electrice au mai puține componente și sunt mai ușor de întreținut.
Ingredientele pentru baterii, nichelul și cobaltul, ar putea deveni mai căutate decât petrolul. Prețurile pentru aceste materiale au crescut deja vertiginos, ceea ce va vedea în prețul final al mașinilor electrice.
Și un pic de optimism: aerul din sudul Californiei a devenit mai curat datorită popularității vehiculelor electrice în această zonă. (nytimes.com)