Închide

Ce vrei să cauți?

Poate și tu vei compune muzică, așa cum acum faci pe ziaristul de opinie pe rețelele sociale

E posibil să fi auzit de cântăreața Holly Herndon.
Ea și-a clonat AI vocea și a creat o unealtă online, Holly+, cu ajutorul căreia și alții pot „cânta”, digital, folosindu-se de vocea ei.
Mai mult, Holly Herndon își poate utiliza dublura vocală pentru a interpreta piese în limbi pe care nu le-a vorbit vreodată dar fără să cânte de-adevăratelea vreo secundă.
Să luăm un exemplu.
Holly a urcat pe Youtube un cover al baladei clasice Jolene a lui Dolly Parton, înregistrat cu ajutorul inteligenței artificiale. Ea nu a interpretat pe viu această piesă, ci doar a alimentat cu ceva date dublura ei digitală Holly+:

Holly Herndon rămâne în istoria inteligenței artificiale pentru că a fost printre primii creatori care au folosit tehnologia deep fake (e de ajuns să am o înregistrare de un minut cu vocea ta pentru a crea discursuri false în care te pun să spui orice vreau).
Între timp, internetul s-a plictisit de deepfake-uri viralizate. Frank Sinatra cântă piesa hip-hop Gangsta’s Paradise, iar Johnny Cash vine cu o versiune Barbie Girl – iată doar două exemple în care până și artiștii morți sunt treziți de AI spre distracția viilor.

Recent, reprezentanții Google și Universal Music s-au întâlnit pentru discuții exploratorii în vederea înființării unei platforme care să pună la dispoziția creatorilor de muzică amatori conținut aflat sub copyright-ul unor artiști bine cotați. Contra unei taxe, vom putea folosi acest conținut (linii melodice, versuri, voci clonate) pentru a crea reinterpretări muzicale cu ajutorul AI. Anterior și Warner Music a avut discuții asemănătoare cu Google.
Problema spinoasă actuală constă în faptul că toate aplicațiile generative AI folosesc copios și cu nonșalanță conținut online marcat ca având drepturi de autor. Am mai avut o situație asemănătoare, în copilăria Youtube, când creatorii de clipuri utilizau ce muzică le trecea prin cap ca fundal sonor. Industria muzicală și Youtube au ajuns până la urmă la o înțelegere, astfel că deținătorilor de drepturi le intră suplimentar în buzunare 2 miliarde de dolari anual din partea user generated video.

Unii analiști spun că muzica creată de AI va însemna o piață de miliarde de dolari în anii următori, astfel că nu e de mirare că giganți precum Google, Meta, Microsoft, Sony, TikTok au devenit foarte activi în domeniu și încearcă, fiecare, să își taie o felie cât mai consistentă din potențialul tort.
Aplicațiile AI de muzică se adresează acum oricărui tip de utilizator.
Pentru profesioniștii experimentați, platforme precum Moises, cu sloganul Play with your favorite artists in any key, at any speed, oferă instrumente pentru separarea audio (voce, orchestrație), schimbarea tempo-ului, masterizare și multe altele.
Un impact semnificativ ar putea veni din partea aplicațiilor concepute pentru începători (le încercăm?). Să luăm câteva exemple.
În iunie, Byte Dance, compania mamă a TikTok, a anunțat că testează în versiune beta o nouă aplicație de „creare, compoziție și editare audio” numită Ripple, pe care artiștii sau creatorii o pot folosi pentru a compune piese, chiar și doar fredonând o melodie în telefon.

Mayk.It, o altă aplicație de creație muzicală pentru începători, poate juca roluri de compozitor, vocal și inginer de sunet, corectând intonația, editând și mixând prin doar câteva clicuri.
Între timp, compania Epidemic Sound tocmai a lansat un instrument AI de ilustrație muzicală pentru creatorii de conținut, care analizează cadrele video și sugerează o coloană sonoră care să completeze fericit elementele vizuale.

Poate tu, sau poate copiii tăi, vă veți descoperi în vremea ce urmează o pasiune pentru compoziție muzicală. Platforme AI care să vă ajute sunt deja numeroase. Vor apărea și altele și se vor perfecționa.
E evoluția naturală a tehnologiei. Să ne aducem aminte că acum 20 de ani, jurnaliștii dețineau monopolul comunicării în masă. Apoi au apărut blogurile, au crescut rețele sociale, și media s-a democratizat. Oricine își poate deschide un blog acum sau poate deveni o personalitate influentă online fără să aibă statutul de jurnalist profesionist.
Așa se va întâmpla și cu muzica.
(Surse: ft.com, Wunderman Thompson Intelligence, pitchfork.com, ș.a)

Text scris la invitația Rompetrol.

Adaugă comentariu