O informație falsă, spectaculoasă, fabricată pe baza unor tehnici de manipulare eficiente și distribuită masiv, prin presă (uneori) și social media (cel mai des), pentru a dezinforma o mare masă de oameni în interesul unei entități, se viralizează rapid înainte de a fi dezmințită.
În multe cazuri, dezmințirea nici nu mai e receptată de către cei care și-au format o convingere solidă pe baza respectivei informații false.
Însă o dată ce înțelegem care sunt tehnicile de manipulare, evităm în a ne lăsa păcăliți și, mai ales, evităm să amplificăm și noi mesajele false prin distribuire online inocentă sau în discuții cu apropiații și cunoscuții.
Una dintre tehnicile des folosite este Manipularea emoțională
E în firea omenească să devenim mai influențabili și mai puțin raționali atunci când trăim emoții intense precum frica și indignarea.
Pe acest fapt mizează manipulatorii atunci când apelează la limbajul emoțional. Titlurile din presă sau enunțurile inflamate din social media ar trebui să ne aprindă beculețul roșu de avertizare cum că e posibil că niște oculți să încerce să ne manipuleze în interesul lor.
Să luăm și câteva exemple de titluri manipulatoare prin limbaj emoțional: Ceea ce urmează să vezi te va îngrozi; Vei fi șocat de ceea ce medicul tău îți ascunde; Judecătorul a emis astăzi o hotărâre DEZGUSTĂTOARE. Îți va face sângele să fiarbă.
Este demonstrat că utilizarea cuvintelor tari, mai ales a celor care generează emoții negative, cresc potențialul viral al conținutului digital.
Cum să te aperi
Ia o pauză înainte de a trage o concluzie și de a reacționa. Gândește-te: dacă postarea sau știrea te fac să simți frică, să fii furios sau tulburat, este posibil ca cineva tocmai să încerce să te manipuleze printr-un limbaj emoțional pentru ca tu să îți formezi anumite convingeri sau să contribui la viralizarea informației false.
O altă tehnică este Falsa dihotomie
În acest caz, manipulatorii îți prezintă un număr limitat de opțiuni sau opinii obligatorii și ultimative ale unei probleme, deși realitatea este mult mai complexă. Exemple de astfel de mesaje: Dacă nu ești cu noi, ești împotriva noastră; Ești fie parte a soluției, fie parte a problemei; Dacă îl votezi pe X, nu vei mai putea să-ți plătești facturile; Dacă nu susțineți protestele, atunci nu credeți în justiție.
Dihotomia falsă poate fi o tehnică persuasivă, deoarece limitează artificial variantele de alegere, făcându-i pe oameni să se simtă prost dacă nu sunt de acord cu alegerea presupus corectă care le este prezentată. În realitate, este posibil să nu existe răspunsuri clare corecte sau greșite.
Mai mult, cei care folosesc tehnica falsei dihotomii vor poziționa adesea opțiunea intenționată / manipulativă ca fiind cea mai de dorit dintre alternativele prezentate.
Cum să te aperi
Fii atent când întâlnești construcții tip „ori/ori”, „dacă asta/atunci asta” și alte afirmații similare care implică una dintre cele două opțiuni. Cele mai multe situații sunt mai complexe decât limitate la două variante, așa cum le prezintă manipulatorii. Fii atent de asemenea la situațiile în care existența altor opțiuni este negată sau ascunsă.
De ajuns cu teoria, hai să intrăm într-un joc online captivant. Îți va plăcea
Pentru a intra în joc dă click aici și oprește-te mai întâi la secțiunea „despre” pentru a înțelege pe deplin regulile.
Acest joc este o componentă a Ghidului de prebunking (tehnică de creare a rezistenței preventive la dezinformare) conceput de Google (click!) pentru a-i ajuta pe utilizatorii de internet să identifice conținutul online manipulator.