La evenimentele organizate de companii (lansări, conferințe de presă etc) se împiedică de invitați cel puțin un fotograf angajat special, care trage conștiincios zeci și sute de cadre.
Pentru mine e un mister ce se întâmplă apoi cu acele fotografii.
Sunt folosite ca o dovadă vizuală pentru headquarters că banii cu fost cheltuiți cu folos?
Există niște arhive foto istorice și oculte ale companiei?
Intră în albumele personale ale managerilor?
Zic asta pentru că rar se întâmplă ca în e-mailul cu comunicatul post-eveniment să fie prinsă in attach și vreo poză relevantă de la eveniment. Sau să vedem o galerie simpatică pe pagina Facebook a companiei. Sau să găsim respectivele poze pe site-ul companiei, în zona media kit.
(Cred că, de fapt, pozele de la evenimentele corporate au uneori soarta celor de la concerte făcute cu telefonul: rămân uitate pe undeva și în final dispar cu un delete – spuneți-mi dacă greșesc.)
De ce am folosi Instagram?
E trist și rușinos pentru nație că Twitter, rețea socială foarte importantă ca influență și populată de o groază de minți luminate din lumea întreagă, nu a avut succes și a murit în România.
(Nu vă mai faceți iluzii, nu mai jeliți, Twitter e mort definitiv, poate doar o campanie genială sprijinită generos de un brand să îl readucă la viață printre români, deși nu cred că mai e posibil.)
În condițiile astea, poate că brandurile ar merita să încerce Instagram (cumpărat acum doi ani de Facebook cu 1 miliard de dolari) pentru promovare. Și să folosească astfel cu folos o parte din fotografiile corporate în care investesc mii de euro anual.
Câteva motive în sprijinul ideii:
1. Instagram are la nivel mondial cea mai mare rată de engagement (interacțiune) dintre toate rețelele sociale, de 6 (șase) ori mai mare decât Facebook:
2. Înregistrează deocamdată „doar” 200 de milioane de utilizatori, dar numărul acestora crește rapid (+50 de milioane în ultimele șase luni). E bine să îți construiești prezența din timp pe o rețea socială care se anunță a fi (sau are potențial să devină) foarte importantă.
3. Un utilizator petrece, în medie, 6-7 ore pe lună pe Instagram:
4. Dacă o mulțime de branduri mari experimentează Instagram, de ce nu ar face-o și alte companii?
5. Instagram permite și postarea de înregistrări video scurte (maximum 15 secunde). Conturile de Instagram și Facebook se pot conecta/deconecta foarte ușor, astfel că un clip plasat pe Instagram ajunge, dacă dorești, instantaneu și pe Facebook.
6. Instagram nu costă bani. Investiția în imagini de calitate și în creativitate este de ajuns deocamdată, înainte de a ne gândi să plătim ad-uri.
7. Trăim deja într-o civilizație a vizualului. O imagine foarte bună are, clar, un impact mult mai mare decât un text lemnos.
Instagram în România
Robert Katai este cel mai bun specialist autohton în Instagram și a creat chiar un blog de nișă pe această temă.
Găsim datele despre România (pornind de la cei 100.000 de utilizatori) în această prezentare:
Dacă aveți întrebări, idei diferite (îmi plac controversele :), lăsați-le la comentarii.
Robert Katai va veni cu lămuriri.
PS: Apropo, contul meu de Instagram este acesta.
8 comentarii Adaugă comentariu
„Pentru mine e un mister ce se întâmplă apoi cu acele fotografii.”
Ca orice fotograf care se respectă, imaginile surprinse trebuie sortate și lucrate un pic – chestie care nu se face instant și care durează, fiind disponibile, de regulă mai pe seară sau a doua zi. Din ce am trăit eu, oamenii de la PR incapabili să înțeleagă chestia asta, vor să dea repede un comunicat și nu-i doare capul că nu au foto. Îi dau drumul așa.
A doua chestie pe care PRul nu prea face/înțelege e că dacă vrei foto pe loc, trebuie plătit suplimentar (un al doilea fotograf sau asistent).
„Lipsa de cultură” în alegerea furnizorului de foto, comunicarea vagă în ceea ce privește cerințele/așteptările minime de la prestatorul de foto ne-au adus aici.
Publicarea fără o evaluare în prealabil a cadrelor surprinse și selectate din aparat (pe un display minuscul) nu reprezintă deloc respectarea bunelor practici în domeniul foto. Asta dacă nu se merge pe ideea că „las că știm noi mai bine”
@Ariel: Chestia cu „nu stim de ce facem fotografii” se intampla si la case mai mari (conferinte de presa internationale, de exemplu), unde bugetele sunt uriase. Nu as vrea sa se inteleaga ca situatia e valabila doar in Romania, unde banii sunt din ce in ce mai putini.
Totodata cred ca se poate face o selectie rapida (1-3 poze) care sa fie valorificate imediat. Nu iti trebuie decat un laptop, un program minimal de editare si putina bunavointa 🙂
Victor, sper ca realizezi ca sustinerea ce o arati Instagram o poti replica identic si cu Twitter (care are date super misto la nivel global care sa te convinga sa il folosesti pe post de canal de comunicare).
Rezultatul la care ajungi la nivel national este cam acelasi: 70-80.000 conturi de Twitter vs. cele 100.000 de Instagram, cu singura diferenta ca unul dintre ele creste si celalalt scade ca nu e la fel de cool printre tineri.
@Daniel: As fi cel mai bucuros sa scriu peste un an „scuzati-ma, am scris niste prostii despre Twitter, le-am sters”.
Twitter ramane un agregator de informatie exceptional (conturi de publicatii, companii, VIP-uri internationale), dar pentru promovare nu mai inseamna nimic in Romania, daca a insemnat vreodata ceva.
Ne bucurăm să auzim asta. Instagram a fost și este un generator de comunități. Ne-ar plăcea să vedem asta și in cazul companiilor din Ro – încercarea de a realiza comunități in jurul unui hashtag propriu.
Spre ex. ne-ar fi plăcut ca Lipton să pornească/susțină campania lor (#oVARApezi) pe instagram. Am fi avut astfel imagini creative cu și despre vară. Așa …
Sunt unul dintre primii români de pe Twitter (al doilea sau al treilea) și cred că o să fiu și ultimul. 😛 E mediul perfect pentru mine. Eu încă mai sper. Cât mai primesc fav-uri și RT-uri nu renunț.
Ei, eu nu m-am lamurit cu asta: „Conturile de Instagram și Facebook se pot conecta/deconecta foarte ușor, astfel că un clip plasat pe Instagram ajunge, dacă dorești, instantaneu și pe Facebook.”
Nu pot, sub nicio forma sa leg Instagramul de pagina de Facebook, pe Android. Si atunci, treaba nu mai e asa de instantanee.
Problema este doar la pagina Facebook, contul de Facebook se conecteaza intr-adevar foarte usor.
@Elena: Pe aplicatia iOS se selecteaza foarte usor retelele pentru share: Twitter, Tumblr, FB etc. Nu stiu, din pacate, cum e pe Android, sistem pentru care aplicatia Instagram a fost lansata mult mai tarziu.