Să spunem că ai o afacere, mai mică sau mai mare, care înseamnă viața ta.
Și vrei să o promovezi astfel încât vânzările să crească.
Dacă ai un buget consistent, pare destul de simplu: organizezi un pitch, inviți agenții digitale/PR, le asculți proiectele și o alegi pe cea câștigătoare căreia îi plătești apoi facturile.
Dacă bugetul tău de promovare e slăbănog, atunci trebuie să pui tu mâna și să folosești Internetul și Social Media. Sunt mulți care fac asta.

În ambele cazuri, avem o problemă: nu ești singurul care face reclamă produselor și serviciilor proprii. Ești silit să-ți „țipi” produsul într-un vacarm general.

Imaginează-ți că ești pe Arena Națională. În tribune stau confortabil 55.000 de oameni (potențialii consumatori) plictisiți de spectacol. Tu te afli pe gazon alături de câteva mii de advertiseri. Fiecare dintre cei de pe gazon reprezintă câte o companie și a primit câte o portavoce. Toți au ceva (un serviciu, un produs) de promovat, pe care îl laudă insistent către tribunele pline de consumatori.
Cum te faci auzit în această situație?

Fii concis! Folosește vizualul! Spune o poveste captivantă! Nu plictisi!

Metafora cu stadionul de mai sus se aplică la o scară mult mai mare în realitate.
Suntem bombardați cu informație comercială. Panouri outdoor în drum spre serviciu și lungi calupuri publicitare (proaste!) la radioul din mașină. Bannere intruzive (trăiască adblock-ul!) când deschidem site-urile de știri. Calupuri lungi (descriind situații ireale) de reclame la TV (știți, nu, ce fac românii când „se dă” publicitate la televizor? :).

Cum poți să te diferențiezi în această mare de informație?
Mai întâi o veste proastă: din cauză că volumul de informație (mai ales online) a crescut enorm (cu toții producem informație, chiar și când comentăm pe Facebook), timpul mediu pe care îl avem la dispoziție pentru a capta atenția cu mesajul nostru (attention span) a scăzut în ultimii ani de la 12 la 8 secunde.
Altfel spus, în online, dacă în 8 secunde nu reușim să captăm atenția potențialului consumator cu mesajul nostru comercial, acesta se plictisește și pleacă să asculte pe altcineva mai interesant.

Poate e jignitor dar e adevărat: psihologii au constatat în online noi, omenii, avem capacitatea de concentrare a păsărilor sau a peștilor din acvariu. Dacă în câteva secunde mesajul nu este interesant, ne plictisim și plecăm în altă parte.
Poate e jignitor dar e adevărat: psihologii au constatat că în online noi, oamenii, avem capacitatea de concentrare a păsărilor sau a peștilor din acvariu. Dacă în câteva secunde mesajul nu este interesant, ne plictisim și plecăm în altă parte.

Să luăm un exemplu: General Electric, compania fondată de Thomas Edison în 1889. Vreme de 127 de ani, General Electric a scris istoria tehnologică a Americii și a lumii. A început cu becul electric, apoi în 1927 a realizat prima transmisiune de televiziune din SUA. În anii ce au urmat, General Electric a ajuns un conglomerat industrial-financiar, cu afaceri în energie, aviație, medicină, software etc.
O astfel de istorie este un atu pentru companie și merită să fie făcută cunoscută.
Întrebarea este cum?
Acum câțiva ani probabil că General Electric ar fi scos o carte.
O carte are însă o circulație limitată, iar odată cu creșterea numărului de screenagers (tineri care petrec mult timp în faţa computerelor și cu smartphone-urile) ar fi devenit cam irelevantă pentru aceștia.

Ideea corectă a fost ca General Electric să-și pună istoria și tradițiile pe site-ul corporate. Ceea ce a și făcut într-un mod foarte reușit. O putem vedea aici (click).
De ce spun foarte reușit?
1. Pentru că General Electric folosește informația în format vizual.
Nu a trântit un text lung în care să insereze niște poze generice cu oameni fericiți, perfecți și falși, așa cum vedem pe 99% dintre site-urile corporate.
A ales o animație simpatică și sugestivă.

general electric

De asemenea, fiecare subcapitol este ilustrat cu un clip video.

2. Pentru că textele sunt scurte, cu impact, memorabile (snackable content):

general electric aviation

3. Pentru că folosește tehnica storytelling pentru brand awareness și captarea simpatiei față de brand. Vezi aici.

Rezultatul: o istorie a companiei în format interactiv care devine atractivă pentru orice pasionat de tehnologie și convingătoare pentru potențialii clienți.
De altfel, site-ul corporate General Electric este în întregime un exemplu de „așa da”.

Ce facem dacă nu suntem General Electric?

Desigur General Electric are un buget colosal pentru promovare, iar site-ul său este realizat de o echipă de top, dintr-o agenție de top, plătită în consecință.
O companie din România, fie că este una mare sau un start-up, nu are asemenea resurse. Ce poate face totuși?
Răspunsul e simplu: să aplice în promovarea aceleași principii de bază din digital pe care le-am pomenit mai sus: vizual, snackable content și storytelling. Avantajul online-ului este că le poți aplica cu rezultate bune, chiar dacă nu ai bani foarte mulți. Cu o singură condiție: să fii creativ.

Vă invit să discutăm despre promovarea în mediul online cu ocazia noii ediții a seriei de workshop-uri Digital PR by Naked PR.
Când: în fiecare marți seara, între 19.30 și 21.30, începând din 29 martie, timp de șapte săptămâni.
Cine: Această serie de workshop-uri se adresează managerilor, specialiștilor în Comunicare dornici de un refresh,  antreprenorilor care au pornit un start-up, studenților și masteranzilor în Comunicare, dar și oricui dornic să înțeleagă mai bine Social Media și transformările în marketing și PR provocate de Digital. Fiecare capitol teoretic este completat de o lucrare practică pe tema respectivă.
Curriculum și înscrierile, aici (click).
Înscrierile înregistrate până pe data de 15 martie beneficiază de discount.

Citește pe aceeași temă și Cum pot deveni companiile seducătoare.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Close