Cred că ni s-a întâmplat tuturor, la o ședință sau la o conferință, să răsuflăm ușurați când vorbitorul a afișat ultimul slide al prezentării sale PowerPoint, acela cu „Thank You. Q & A”.
Asta după ce ne-am căznit îndelung fălcile să nu caște.

Recunoști o companie înțepenită și un executiv aproximativ în performanță după cum arată prezentarea Power Point.
Dacă e inundată cu poze stock reprezentând oameni artificial fericiți, cu logo-ul și culorile brandului lăbărțate și, mai ales, cu o mulțime de text înghesuit, poți să te ridici liniștit de pe scaun și să te duci în hol să îți iei o cafea – vorbitorul e subțire, neantrenat în public speaking, și nu pierzi nimic.

Ne place sau nu, tendințele în Comunicarea de business vin din SUA. Unde, PowerPoint pare să se simplifice sau să dispară cu totul în marile companii.

Ceva exemple:
Simplificare. CEO Google, Sundar Pichai, considerat unul dintre cei mai inteligenți experți tech din lume, a folosit doar 40 de cuvinte în 12 slide-uri PPT la prezentarea anuală în fața investitorilor.
Restul informației a fost livrată prin viu grai și prin imagine.
Cifrele și sintagmele de pe aceste slide-uri minimaliste (fără bullet points) se întipăresc mai lesne în mințile publicului, iar imaginea pe care o lasă managerul și compania este aceea de claritate în strategia dezvoltării.

Așa arată un slide (creșterea în procente a inteligenței roboților care pun explicații foto la fotografiile indexate de Google) din prezentarea lui Sundar Pichai:

public speaking

Dispariție. Alți manageri de top sunt și mai radicali. De pildă, Jeff Bezos, Elon Musk sau Richard Branson au interzis PowerPoint în ședințele cu executivii.

Nu e un moft dictatorial, ci aplicarea concluziilor neurologilor în Comunicare: creierul uman nu se simte confortabil și nu e dispus să rețină listele bullet points, ci preferă informația vizuală și narațiunea (storytelling).
(Antropologii spun că descoperirea focului a fost esențială –  pe lângă avantajul unei hrane mai ușor digerabilă și mai sigură – pentru că le-a dat ocazia oamenilor primitivi să se strângă în jurul lui și să povestească.)

Jeff Bezos a interzis așadar PowerPoint-ul în companie.
Cum se desfășoară atunci o ședință la Amazon?
O jumătate de oră executivii citesc în liniște un memo (primește fiecare câte un exemplar) redactat pe structură narativă și apoi discută subiectele.

Amazon valorează azi 1000 de miliarde de dolari, are vânzări anuale de 178 miliarde de dolari și peste jumătate de milion de angajați.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Close