Rusia are propriul Facebook (VKontakte). China, Japonia sau Coreea au la rândul lor propriile rețele sociale naționale și relativ puțini utilizatori pe cele americane. De pildă, în Japonia, Facebook are 22 de milioane de utilizatori, la o populație de 126 milioane. Iar în China sunt doar 3 milioane de conturi.
Rețelele sociale sunt extrem de importante (Vezi toată odiseea rețelei chinezești TikTok în SUA) în colectarea de date prețioase despre social, economie, tendințe, și în influențarea, ca să nu zic manipularea (la nevoie), unor segmente importante de populație.
Din punct de vedere al securității, Europa e handicapată la acest capitol, pentru că nu a fost în stare să construiască și să impună o rețea socială care să ne scoată din monopolul Facebook, Twitter sau LinkedIn. Și totuși…
Yubo
Yubo, rețea socială cu birourile la Paris, are ca target generația Z și se apropie de 40 de milioane de utilizatori. Sacha Lazimi (27 de ani), cofondator, spune că Yubo a fost gândită pentru adolescenți și adulți tineri și că experiența în utilizare este mai bună decât cea oferită de Snapchat sau TikTok, datorită accentului pus pe conversație și pe interactivitate mai intensă.
Lazimi este convins că nativii digitali caută interacțiuni online în care să trăiască clipele plăcute cu prieteni apropiați – fără influenceri artificiali și orgolii de genul „cine are mai mulți followers”.
Ideea este să nu alergi după followers și prieteni noi, ci doar să te bucuri de momente semnificative din viața ta alături de oameni compatibili, cu gusturi și preocupări similare.
Yubo are succes, scrie sifted.eu. Lansată în octombrie 2015, a adunat în primul an 5 milioane de utilizatori. Acum are aproape 40 de milioane de conturi. 80% dintre ei au între 16 și 21 de ani. Mai mult de jumătate locuiesc în America de Nord și doar 5% în Franța.
Fără influenceri superstaruri
Yubo ne aduce aminte de simplitatea de la începutul social media, când online-ul se limita la a-i pune pe utilizatori în contact, fără să le bage pe gât influenceri, ca superstaruri, și fără obsesia conținutului.
Yubo se inspiră din interacțiunile sociale din viața reală: să mergi la o petrecere, să te integrezi într-un mic grup în care să te simți bine și în care să ai ce vorbi.
Niciunul dintre useri nu este celebru, niciunul nu este obsedat de numărul de followers – conchide Sacha Lazimi.
Bineînțeles, au apărut și critici ai Yubo. Dar nu există start-up cu perspective fără contestatari.
Dacă vrei să vezi ce și cum: Yubo pe Google Play și pe App Store .