Dacă știi cum să o ambalezi o știre falsă, Internetul ghiduș face apoi singur toată treaba și o transmite către milioane de naivi, care o dau mai departe altor milioane de naivi, eventual cu comentariul „awesome!”.
The Washington Post a avut o idee foarte bună: săptămânal adună știrile false cu cel mai mare grad de viralitate în rubrica „What was fake on the Internet this week”.
Ultimele fake news colecționate (text, foto, video): femeia care și-a implantat al treilea sân, musulmanii radicali care pun semne pe ușile creștinilor din Australia pentru a-i măcelări ulterior, taxa pentru utilizarea Facebook și iPhone 6 care se îndoaie (cam orice obiect mai subțire se îndoaie dacă ai suficientă putere în mâini, vezi tigaia).
Este mult de povestit despre mecanismele psihologice care ne determină să credem și să dăm mai departe, online, tot felul de prostii (printre care, importantă, este și plăcerea perversă de imagina conspirații).
În orice caz, și mass-media „serioase” contribuie din plin la răspândirea de știri false din cauza obsesiei traficului.
Există însă și „știri” false simpatice, inofensive, cu o eficiență (cheltuieli versus rezultate) excepțională în promovarea brandurilor.
Rețeta: se pornește de la situațiile ideale din reclamele TV (știm, nu există în realitate detergenți atât de eficienți sau familii atât de perfecte și permanent zâmbitoare cum vedem la televizor), se adaugă câteva picături din basmele copilăriei și, dacă mai duci în scenariu și un câine, reușești un viral video care a adunat cinci zile peste 7,3 milioane de vizualizări:
Inutil să mai spun că acest KLM publicity stunt a fost luat drept o știre reală de către mulți, inclusiv de către unele publicații.
Sau, în fine, unele publicații au prezentat-o drept o știre reală.
Altfel, agenția care a realizat clipul KLM merită fiecare bănuț.
6 comentarii Adaugă comentariu
Inca unul, de acelasi fel : http://cudi.ro/2014/09/25/legea-fiscala-introduce-impozitarea-advertorialelor/
Unii chiar au crezut . E scris foarte serios. Sa nu dam idei, zic, totusi…
Si totusi la TV a fost prezentat clipul cu catelul de la KLM si nu s-a anuntat nimic ulterior ca nu ar fi real!?
@Blog Discutabil: Advertorialele sunt impozitate de ani buni. 🙂
@Adrian-T.: E ceea ce spun în penultima fraza. Catelul care gaseste obiectele pierdute e o poveste pentru copii de 3 ani. 🙂
Trebuie sa recunosc ca si eu am crezut-o pe aia cu KLM-ul 🙂
@Dragos: Maiestria agentiei care a produs clipul si l-a promovat 🙂