chivas venture

Cemal se uită la badge-ul meu pe care scrie Romania, caută câteva secunde în memorie și mă surprinde cu câteva cuvinte: „mulțumesc, ce faci, bine”.

Unde ai învățat românește, Cemal? 
Am lucrat și cu opt români homeless în Londra – îmi explică.

Chivas Venture

Cemal Ezel, turc cipriot la origine, este antreprenor social în Marea Britanie. Startup-ul pe care l-a creat, Change Please, respectă regulile de profitabilitate, dar și-a propus să rezolve totodată o problemă socială, gravă în toată lumea: oamenii fără adăpost. La Londra, numărul celor fără casă, care trăiesc din mila publică, s-a dublat în ultimii ani, depășind 4000.

Acum doi ani, lui Cemal i-a venit ideea.
Industria mondială a cafelei este o afacere uriașă, de 80 de miliarde de dolari anual.
Ar putea oare cafeaua să îi recupereze pe oamenii străzii? Să le aducă vieți normale?
”Cafeaua ta de dimineață poate schimba vieți” – este sloganul pe care l-a ales.
Le-a propus unor oameni ai străzii să-i transforme în barista – meseriaș în prepararea cafelei.  Adunați din canale și de sub poduri, în zece zile trec prin training, primesc un acoperiș deasupra capului, un cont bancar și un salariu de aproximativ 10 lire pe oră garantat, minimul pentru supraviețuire decentă în Londra.

După doi ani, numărul de puncte de vânzare a cafelei sub marca Change Please, stradale sau în instituții, a depășit 400 în Londra și alte orașe și Marea Britanie. Oamenii vor să ajute, trebuie doar să le dai ocazia.
Rata de succes este fantastică: dintr-o sută de homeless, 82 s-au integrat în societate datorită Change Please, adică s-au ținut de treabă cel puțin un an, și duc acum o viață normală.
Directorul de vânzări al companiei este el însuși un fost homeless.

Fiind start-up social,  Change Please este atent și la celelalte componente ale activității: paharele de cafea sunt fabricate din plante și nu din plastic, pentru a nu polua. Cafeaua, importată din Peru sau Tanzania, este verificată prin blockchain dacă respectă standarde anumite, de genul plată corectă pentru cei care au cultivat-o.

Startup-ul Change Please a ajuns în finala competiției înternaționale de antreprenoriat social Chivas Venture de la Amsterdam, a impresionat juriul și a obținut o finanțare de 350.000 de dolari din partea Chivas, pentru extinderea și în alte țări.
(Citește și Despre cum un grav accident autor poate schimba viața a milioane de oameni. În bine)
__________________________________________________

Chivas Venture este o competiție internațională de antreprenoriat social (startup-uri care își propun să rezolve o problemă socială a omenirii), organizată de celebrul brand de whisky din portofoliul Pernod Ricard, cu premii totale de 1 milion de dolari.
România a ajuns în acest an până în semifinală cu startup-ul Taraba Virtuală, o performanță notabilă.

Sub eticheta „Chivas Venture Stories”, voi publica în perioada următoare o serie de mini-documentare despre cele mai bune startup-uri înscrise în competiția din acest an.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Close