chivas venture

Belgianul Koen Van Pottelbergh (52 de ani, foto) este optician, dintr-o familie cu tradiție în această meserie.
Acum câțiva ani, a stat în comă o lună, după un teribil accident auto.
Desfigurat, cu multe oase rupte.
După ce s-a trezit, timp de doi ani a reînvățat să își folosească mâinile, să meargă, să se îmbrace și să mănânce fără ajutor. Ochiul stâng nu a mai putut fi salvat însă.
În lungile luni cât a stat imobilizat privind tavanul salonului de spital, s-a întrebat de ce a primit această a doua șansă, să trăiască.
O emisiune TV despre cei cu deficiențe de vedere i-a dat ceva mai târziu răspunsul: misiunea sa în noua viață avea să-i ajute pe oameni să vadă.
A creat un model nou de ochelari cu lentile reglabile, pentru depărtare (miopie) și pentru aproape (prezbiopie). Nu arată prea elegant (vezi foto sus), dar sunt geniali și, lucru important, ieftini. Au pe ramă o rotiță discretă. Pui ochelarii la ochi și manevrezi rotița până când vezi clar.

Sistemul de două lentile care glisează pentru a obține dioptria necesară nu este nou, dar Koen Van Pottelbergh l-a readus în actualitate prin startup-ul său social Adaptive Eyeworks și l-a răspândit în lumea întreagă, din Africa și Americi până în Europa.

Sunt milioane de oameni pe planetă care au nevoie de ochelari, dar nu și-i permit, din cauza sărăciei.

Chiar și în țara mea, Belgia, cu sistem de protecție socială în top 3 mondial ca performanță, unul din șase cetățeni nu are suficienți bani pentru consult oftalmologic și ochelari potriviți – îmi explică Koen. Îți închipui ce este în restul lumii. Iar dacă nu vezi bine, te izolezi și greu îți găsești loc de muncă.

A fost de curând și în România, în zona Brașovului, unde cu ajutorul Agora Publishing a donat ochelari reglabili unor sute de bătrâni în nevoie.

Răsplata mea? Momentul când pe fața omului apare un zâmbet larg, fericit, pentru că vede din nou lumea clar, după ani de ceață.

Startup-ul Adaptive Eyeworks a fost selectat în semifinala Chivas Venture, desfășurată săptămâna trecută la Amsterdam. (va urma)
______________________________________________________
Chivas Venture este o competiție internațională de antreprenoriat social (startup-uri care își propun să rezolve o problemă socială a omenirii), organizată de celebrul brand de whisky din portofoliul Pernod Ricard, cu premii totale de 1 milion de dolari.
România a ajuns în acest an până în semifinală cu startup-ul Taraba Virtuală, o performanță notabilă.

Sub eticheta „Chivas Venture Stories”, voi publica în perioada următoare o serie de mini-documentare despre cele mai bune startup-uri înscrise în competiția din acest an.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Close